skip to Main Content
۰۹۱۲۲۳۳۳۴۱۲

تشک مناسب خواب سالمندان

تشک سالمندان

خرید یک تشک مناسب و با کیفیت که بتوان خوابی آرام را با آن تجربه کرد در همه سنین امری مهم است اما در سنین میانسالی و همچنین برای سالمندان این امر اهمیت بیشتری پیدا می کند. چرا که با بالا رفتن سن علاوه بر اینکه بسیاری از افراد دچار مشکلاتی در خوابیدن می شوند، کمردرد گردن درد، آرتروز و انواع مشکلات جسمی نیز باعث می شود تا هنگام خوابیدن با مشکل مواجه شوند.

حقیقت ان است که هرچه سن ما بالاتر می رود، تغییرات طبیعی در چرخه خواب و گسترش فزاینده بیماری ها و اختلالات مزمن می تواند داشتن یک خواب شبانه آرامش بخش را مشکل تر کند. تشک مناسب سالمندان که بتواند به نیازهای خاص افراد سالمند پاسخ دهد، می تواند به اندازه یک خواب شبانه ۸ تا ۹ ساعته و یک شب بی خوابی و ناراحتی تفاوت ایجاد کند. بنابراین به دلیل اهمیتی که نقش تشک برای این دسته از افراد دارد تصمیم گرفته ایم تا در این مطلب به طور اختصاصی در مورد ویژگی های تشک مناسب سالمندان صحبت کنیم.

 

 

بیشتربدانید:تشک مناسب برای بیمارچگونه است؟

 

 

هنگام خرید تشک مناسب سالمندان به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

بطور کلی در هنگام خرید تشک بهتر است تا موارد زیر را مدنظر قرار دهید:

قیمت: قیمت مهمترین پارامتر برای خرید هر محصولی است. بنابراین پیش از خرید ابتدا بودجه خود را تعیین کنید.

مواد باکیفیت: کیفیت مواد استفاده شده برای ساخت تشک شما هم راحتی و هم طول عمر مفید آن را معین می کند. تشکی که از موادی با کیفیت بالا ساخته شده باشد دوام طولانی و عملکرد بهتری را از خود نشان خواهد داد.

 

تشک سالمندان

 

سطح سفتی: هنگام انتخاب تشک یکی از مهمترین مسائلی که باید مورد توجه قرار بگیرد میزان سفتی تشک است. سطح سفتی تشک به شما می گوید که محصول مد نظرتان چقدر نرم یا سفت است. ما این سطح را از ۱ تا ۱۰ رتبه بندی کرده ایم. سطح مناسب برای شما بستگی به وزن و حالت خوابیدنتان دارد. معمولا سطح متوسط تا نیمه سفت برای بیشتر افراد سالمند مناسب است.

تشک سالمندان

رفع فشار: این ویژگی به قابلیت تشک در کاهش تنش اشاره دارد و هنگام وارد شدن وزن به آن مشخص موثر است. تشکی که قابلیت رفع فشار خوبی داشته باشد راستای ستون فقرات را در وضعیت مناسبی حفظ می کند. بهترین تشک برای سالمندان تشکی است که بتواند به بهترین وجهی نقاط فشار را برطرف کرده و به کاهش فشار بر ناحیه های کلیدی مثل لگن ها و شانه ها کمک کرده و درد کمر و مفاصل را تعدیل کند.
تشک طبی از نوع تمام طبی فول مموری ارتوپدیک می باشد این تشک به بهترین وجهی فشار را از روی نقاط حساس بدن برداشته در بخش های مختلف توزیع می کند.

پشتیبانی از لبه های تشک: تشکی که دارای پشتیبانی عالی در لبه ها باشد می تواند وزن شما را در لبه ها تحمل کرده و از گود افتادن تشک در لبه ها جلوگیری کند. این ویژگی ناحیه قابل استفاده تشک را افزایش می دهد و بلند شدن از روی تشک را آسان تر می کند که برای افراد سن بالایی که قابلیت های حرکتی آن ها تضعیف شده است ویژگی مهمی محسوب می شود.

تنظیم دما: انواع مختلف مواد بکار رفته در تشک میزان جذب رطوبت و گرمای متفاوتی دارند. اگر خاصیت تنظیم دمای تشک خوب نباشد می تواند موجب گرم شدن بیش از حد و ناراحتی در طول شب شود. مشخصات زیادی از جمله جنس ماده سازنده، ضخامت، و جریان هوا می تواند در این مسئله تعیین کننده باشد. برای افراد مسن تشکی مناسب است که دمای بدن را انتقال داده و بستر خوابی خنک ایجاد کند.

سهولت حرکت: این موضوع به سهولت حرکت روی تشک مربوط می شود. هرچه تشک سفت تر باشد جابجایی روی آن راحت تر خواهد بود که برای افراد مسن یک امتیاز محسوب می شود. تشک های فنری با ویژگی ارتجاعی زیاد به خصوص تشک های فنر متصل که حرکت را به قسمت های مختلف تشک منتقل می کنند برای سالمندان مناسب نیستند.

تشک سالمندان

نوع تشک: تشک ها بر اساس مواد و ساختار آن در دسته های مختلفی طبقه بندی می شوند. اغلب تشک های موجود در بازار در یکی از دسته های زیر قرار می گیرند: طبی،هیبرید، فنری، لاتکس، بادی و تمام فوم. هر کدام از این انواع مزایا و معایب خاص خودش را دارد.

 

انواع تشک مناسب سالمندان

هر کدام از انواع تشک ها دارای مزایا و معایبی هستند و درنتیجه هرکدام برای منظوری مشخص مناسب تر می باشند در ادامه مطلب با خصوصیات هرکدام آشنا خواهید شد:

تشک هیبریدی

 

 

 

تشک سالمندان

 

 

دارای یک هسته فنری معمولا ساخته شده از سیستم فنر پاکتی منفصل و یک لایه فوقانی از جنس مموری فوم یا لاتکس هستند. تشک های هیبریدی دارای سیستم فنر پاکتی قابلیت ایزوله کردن حرکت را دارند و در صورتی که دارای پشتیبانی مناسبی از لبه ها باشند می توانند انتخاب خوبی برای سالمندان باشند. این محصولات به علت هسته فنری جریان هوای بهتری نیز در پیرامون بستر خواب ایجاد می کنند. البته قابلیت پشتیبانی این تشک ها به جنس فنر و فوم فوقانی آن بستگی دارد.

تشک تمام فوم

 

 

تشک سالمندان

 

در لایه فوقانی یک مموری فوم نیمه سفت یا متوسط دارند که راحتی خوابیدن روی تشک را فراهم می کنند. هسته این تشک ها از فوم فشرده سخت ساخته می شود که از فوم فوقانی پشتیبانی می کند. این محصولات چون دارای فنر نیستند از خاصیت ارتجاعی کمتری برخوردارند که برای سالمندان خوب است. هنگام خرید این محصولات باید به قابلیت جذب و انتقال گرما و رطوبت در آن ها توجه بیشتری نمائید.

تشک لاتکس

 

 

 

تشک سالمندان

 

نیز مانند تشک های تمام فوم است که بالاتر شرح دادیم. با این تفاوت که لایه فوقانی آن بجای فوم از لاتکس ساخته شده است. انواع خیلی نرم لاتکس برای افرادی که آسیب دیدگی دارند خیلی خوب است اما ممکن است حرکت و جابجایی روی این تشک ها کمی سخت تر باشد. به همین دلیل توصیه می کنیم قبل از خرید این محصولات آن را امتحان کنید.

 

تشک های مواج برای جلوگیری از به وجود آمدن زخم بستر بسیار موثر و مفید هستند.

 

تشک بادی مواج

 

 

تشک سالمندان

برای افرادی مناسب هستند که بطور دائمی بستری هستند و قابلیت حرکت ندارند. خاصیت موج دار بودن آن ها به کاهش شکل گیری زخم بستر کمک می کند.افرادی که مشکل حرکتی، نخاعی، فلج مغزی، آلزایمر، تحلیل عضلات، آسیب مغزی و … دارند باید از تشک مواج استفاده نمایند. کودکان، زنان باردار و همچنین افراد پیر و سالمند نیازی به استفاده از این تشک ها ندارند.تشک های بادی معمولی بعلت تهویه کم و عدم پایداری مناسب جهت استفاده دایمی توصیه نمی شوند. اگر باد این تشکها کم باشد باعث ایجاد و تشدید کمردرد می شوند. بعلت پایداری نامناسب این تشکها در سالمندان ممکن است با عث اشکال در بلند شدن از تخت و زمین خوردن شود.

 

ارتباط زخم بستر با تشک مناسب برای سالمندان

 

 

تشک سالمندان

 

زخم بستر از  معضل هایی است که افراد وابسته به تخت و یا بستر به آن مبتلا می شوند. علت به وجود آمدن این ضایعه، بی تحرکی فرد در بستر می باشد. تشک های مواج برای جلوگیری از به وجود آمدن زخم بستر بسیار موثر و مفید هستند. توصیه می شود که افراد پیش از آنکه به زخم بستر مبتلا شوند از تشک مواج استفاده کند چرا که پیشگیری بسیار به صرفه تر و مرقوم به صرفه تر از درمان آن می باشد. تشک های مواج در دو نوع سلولی و تخم مرغی موجود هستن.  تشک بادی مواج یا به صورت تشک بادی شبکه شبکه می باشد که باعث گردش هوای اطراف در زیر بدن و پشت شخص می شود تا برای سلامت آنان مفید می باشد.

 

بیخوابی در سالمندان

بی خوابی متداول ترین مشکل افراد مسن می باشد. بی خوابی ممکن است ناشی از مشکلات سلامتی باشد یا نگرانی و استرس. عوامل دیگری نیز ممکن است خواب افراد مسن را تحت تاثیر قرار دهد که از جمله آن می توان، آپنه، سندرم پای بی قرار، مشکلات تنفسی، دردهای عضلانی و یا بی حسی را نام برد. عوامل مربوط به سلامتی نظیر دیابت، دردهای اندام های داخلی، مشکلات مربوط به قلب و مشکلات معدوی و هضم غذا، کمبود ویتامین دی، آرتریت، دردهای ستون فقرات و همچنین آلزایمر و پارکینسون و … منجر به تاثیر منفی بر خواب خواهند شد.  مواردی که در ارتباط با دردهای عضلانی و راحتی در هنگام خواب باشد با استفاده از تشک طبی مناسب برطرف خواهد شد.

سالمندان به دلیل آنکه چربی زیر پوست کمتری دارند، نباید روی تشک های سفت بخوابند.

شرایط اتاق خواب برای سالمندان

تشک خواب موجود در اتاق خواب افراد سالمند باید در راحت ترین و استانداردترین حالت باشد تا بدن این افراد هنگام استراحت در بهترین وضعیت قرار بگیرد. سعی کنید اگر در خانه خود افراد سالمند دارید در کفپوش زمین از سنگ و لمینت استفاده نکنید زیرا برای افراد مشکلات زیادی به وجود می آید و بهتر است که در همه قسمت های خانه موکت مناسب استفاده کنید که ایمنی رعایت شود. سالمندان به دلیل آنکه چربی زیر پوست کمتری دارند، نباید روی تشک های سفت بخوابند. چربی زیر پوست به عنوان یک بالشتک محافظ عمل می کند و نمی گذارد فشار ناشی از وزن بدن روی پوست وارد شود. وقتی مقدار این چربی کم شود و همین طور به دلیل شکنندگی و حساس شدن پوست در سنین بالا، حتی فشار کم نیز می تواند باعث آسیب پوست و زیر پوست شود.سالمندان زیادی با درد پایین کمر درگیر هستند و هنگام بیدار شدن از خواب احساس درد بیشتری در پایین کمر خود دارند. یکی از عوامل شایع درد در پایین کمر سالمندان نحوه ی خوابیدن آن هاست. با خوابیدن به نحو صحیح حتی می توان کمردرد سالمندی را از بین برد.

 

بیشتربدانید: چگونه تشک مناسب انتخاب کنیم؟

 

کلام آخر

خرید یک تشک مناسب برای اغلب افراد بالغ اهمیت دارد. زیرا خوابیدن شبانه روزی روی زمین می تواند باعث ایجاد کمر درد، ضعف عضلانی، سرگیجه و سردرد در سالمندان و پیری زود رس، ایجاد چین و چروک و افتادگی اندام های بدن در افراد شود؛ به همین علت دانشمندان توصیه می کنند در هنگام خواب بهتر است حداقل ۳۰ سانتی متر با زمین فاصله داشته باشید.

این موضوع برای افراد مسن تری که درگیر دردهای مکرر در ناحیه کمر و مفاصل هستند، اهمیت بیشتری هم پیدا می کند. تشک مناسب می تواند ورود و خروج به تشک را ساده تر کند، راستای ستون فقرات را حفظ کند، و فشار را از روی ناحیه های حساس بردارد.

با وجود تشک های متعدد در بازار، پیدا کردن بهترین محصول برای تامین نیازهای افراد بالغ بزرگسال می تواند چالش برانگیز باشد. ما بطور شفافی مهمترین عواملی را که باید به عنوان یک سالمند در هنگام خرید تشک در نظر داشته باشید شرح داده ایم که شامل قیمت، مواد سازنده تشک و مشخصات کلیدی آن می شود. تشکی که دارای پشتیبانی عالی در لبه ها باشد می تواند از گود افتادن تشک در لبه ها جلوگیری کند.

با خرید تشک مناسب سالمندان  خوابی راحت و توام با آرامش را به آنها هدیه دهید. تشک خواب پرسام این نوید را به شما میدهد که از خرید خود کاملا راضی باشید چرا که با ضمانت پس از فروش و پشتیبانی  آن رضایت را به شما هدیه میدهد و باعث میشود که خوابی راحت بر روی  تشک خواب مناسب و استاندارد را تجربه کنند.

Back To Top